سامانه فناوری

برگزاری کلاس شیمی به روش معکوس

برگزاری کلاس شیمی به روش معکوس
با توجه به لزوم به کار گیری روشهای نوین تدریس، و همگام شدن با روشهای نو در امر آموزش طرح درس بخشی از فصل سوم شیمی نهم به شیوه ی معکوس ارائه گردید. در این شیوه که بخشهایی از تدریس به صورت فایل از طریق نرم افزارها و محیط های تعاملی در اختیار دانش آموزان قرار میگرد، باعث میشود دانش آموزان به تلاش جهت پیش مطالعه و آموزش مفاهیم اصلی درس در ساعات خارج از کلاس بپردازد و از زمانهای فراغت دانش آموزان نیز جهت امر آموزش بهره برد. جهت تدریس ۳ صفحه ی نخست این فصل ۳ فیلم با مجموع ساعات ۵ دقیقه و ۴۹ ثانیه در اختیار دانش آموزان و از طریق نرم افزار مدبر قرار گرفت و جهت آموزش تکمیلی ۳ پوستر مرتبط با مفاهیم درس نیز به این مجموعه اضافه شد. دانش آموزان پس از دیدن مطالب و پاسخگویی به کاربرگ های مربوطه در کلاس درس حضور یافتند و در ابتدا به صورت گروههای ۲ نفره اقدام به بررسی مطالب پیش مطالعه ی خود پرداخته و به سوالات کاربرگ که در کلاس به آنها داده شده بود پرداختند، سپس به شیوه ی پرسش و پاسخ سوالاتی از درس مطرح گردید که دانش آموزان اقدام به پاسخگویی به آنها کردند تا اگر اندک اشکالی از مطالب آموزش داده شده وجود داشت برطرف گردد، جهت پاسخگویی و ایجاد انگیزه نیز جایزه در نظر گرفته شده بود. سپس کل کلاس به دو گروه تقسیم شده و به شیوه ی بازی با پازلهایی که از قبل توسط دبیر مربوطه طراحی و ساخته شده بود به تثبیت مطالب آموخته شده پرداخته شد. در این مرحله که با هیجان زیادی در بین بچه ها همراه بود، مجموع امتیازهای کسب شده توسط هر گروه، برنده را مشخص میکرد.
در پایان تکلیف دانش آموزان برای جلسه ی بعد مشخص گردید. به نظر میرسد با استفاده از این شیوه دبیر برای اجرای جالب و عمیق تر در کلاس زمان بیشتری داشته و میتواند از شیوه های کمک درسی بیشتری نظیر بازی های هیجان انگیز و مفهومی در جهت ارائه ی مفاهیم درسی بهره گیرد.

 

فیلم هایی که دانش آموزان در خانه مشاهده کردند

                                    انیمیشن چرخه آب

 

 پازل هایی که دانش آموزان به بازی و آموزش مطالب درس  با آن ها پرداختند

 

 

 

Free Joomla! template by L.THEME